Wednesday 14 November 2012

Muhasabah Diri

Di awal tahun baru hijrah, 
Ku sujud menghambakan diri kepadaMu. 
Hati ini terus merintih mengenangkan dosa lalu, kotornya diri dengan maksiat dan noda. 
Lemahnya jiwaku berhadapan dengan dunia, lalainya diriku dari mengingatiNya.. 
Astaghfirullahal 'adzim...... 
Banyaknya kekurangan diri ini, 
ampunilah hambaMu ini Ya Allah...


Aku sedar, 
Jiwa yang ketandusan taqwa, terdorong untuk melakukan apa sahaja. 
Sanggup untuk menentang arus Ilahi. Yang difikir hanyalah untuk kepuasan diri semata-mata. 
Maka apabila dosa telah larut, gelaplah hati, kotorlah jiwa, murunglah diri. I
tulah fitrah pendosa yang leka dari penciptaNya.


Namun, 
apabila iman hadir di jiwa... maka hati mula bekerja. 
Baru ku sedar batapa jauh diriku daripadaMu Ya Allah. 
Asyik sibuk untuk dunia hinggakan solat sering ku tunda, Al-Quran pun malas dibaca. 
Lidahku kotor dengan kata-kata dusta, mata ini tidak ku jaga daripada perkara dosa dan telinga ini mendengar apa yang tidak sepatutnya.


Ya Allah..,
Jauh sekali diriku dengan peribadi kekasihMu.., 
Kau teladan terbaik bagi seluruh umat. Ingin sekali aku mencontohi peribadimu Ya Rasulullah.. 
Meskipun dirimu suci tanpa dosa, solat malam tidak pernah kau lupa.  
Munajatmu di tengah malam menjadi rutin harian. 
Pengharapanmu pada Tuhan terlalu tinggi. 

Sedang aku...??
Hamba yang penuh dosa..... 
Solat fardhu pun kurang dijaga, apatah lagi solat malam seperti mu, Ya Nabiyullah..


Sungguh.....!
Aku ingin berubah menjadi hambaMu yang taat. 
Aku takut akan azab kubur, aku gerun dengan dahsyatnya nerakaMu dan kurindukan nikmat syurga. Jadi........ 
Ku pohon kepadaMu wahai Tuhan.. 
Campakkanlah ke dalam hati ini niat yang tulus. I
ngin sekali aku berdiri dihadapanMu dengan jiwa yang tunduk. 
Ingin sekali aku rukuk padaMu dengan hati yang pasrah dan ingin sekali aku sujud ke hadhratMu dengan penuh kehambaan..


Ya Rahman..Ya Rahim..
Sucikan hatiku dari sifat munafik..
Sucikan amalku daripada riak, sucikan lidahku daripada dusta dan mataku dari khianat. 
Jadikanlah diriku seorang anak yang solehah.. yang bisa mendamaikan hati Ummi dan Abiku. 
Jadikanlah aku mukminat yang solehah kerana mukminat solehah itu lebih cantik dari bidadari syurga.. dan...kurniakanlah aku kesabaran untuk menunaikan ketaatan kepadaMu. 
Anugerahkan aku kesabaran dalam meninggalkan maksiat padaMu. 
Jadikanlah hati ini sentiasa mengingatiMu agar dapat ku miliki sekeping hati yang tenang,, jauh dari hasad dengki dan kepalsuan dunia. 
Hadirkanlah cintaku kepadaMu mengatasi segalanya agar Kau temukan hati yang terbaik buat diriku. 
Moga dapat ku kecapi kebahagiaan yang hakiki suatu hari nanti...


Aminn...

No comments:

Post a Comment